Бюджет Черкаської міської територіальної громади на 2024 рік затверджений рішенням Черкаської міської ради 22 грудня 2022 року № 51-41 з обсягом за доходами у сумі 4 680 126,9 тис. гривень та витратами у сумі 4 680 126,9 тис. гривень. Затвердженню рішення передувало онлайн-обговорення проєкту бюджету Черкаської міської територіальної громади на 2024 рік та його затвердження було здійснено в строки визначені Бюджетним кодексом України.
Необхідно зазначити, що третій рік поспіль виконання бюджету Черкаської міської територіальної громади відбувалося в умовах дії воєнного стану, запровадженого на всій території України Указом Президента від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
Аналіз виконання показників місцевого бюджету за 2024 рік виявляє суттєві зміни, що відбулися під впливом війни та бюджетних новацій (зміни чинного законодавства, внесені після введення воєнного стану до бюджетного та податкового кодексів України, постанови КМУ та ухвалені супутні нормативно-правові акти). Збройний конфлікт значно вплинув на фінансову спроможність громади, спричинивши значні диспропорції між надходженнями бюджету та витратами, необхідність яких спровокована важливістю посилення обороноздатності країни та регіону, а також забезпечення підтримкою вразливих верств населення та осіб постраждалих від війни.
Одним із негативних факторів, що вплинув на обсяг дохідної частини бюджету Черкаської міської територіальної громади у 2024 році, стало вилучення податку на доходи фізичних осіб з грошового забезпечення військовослужбовців, поліцейських, службовців органів ДСНС та інших військовослужбовців (з 01.10.2023 року він зараховується в повному обсязі до Державного бюджету України). До жовтня 2023 року цей податок був вагомим джерелом доходів бюджету Черкаської міської територіальної громади.
В той же час, окремі зміни до Податкового кодексу України, а саме відновлення сплати єдиного податку у розмірі 3 та 5 відсотків, збільшення акцизів на пальне з 1 вересня 2024 року та збільшення кількості платників єдиного податку фізичних осіб позитивно вплинули на обсяги надходжень по даним податкам та зборах.
Крім того, Черкаською міською радою у 2024 році було відновлено справляння туристичного збору (у 2022-2023 роках ставка туристичного збору у м. Черкаси була встановлена у розмірі 0 %) та виконавчим комітетом Черкаської міської ради з 01.03.2024 року було відновлено сплату за договорами на розміщення зовнішньої реклами (в 2022-2023 роках було прийнято ряд рішень, якими було звільнено власників рекламних конструкцій від сплати за укладеними договорами).
Також, одним із чинників посилення фінансової спроможності Черкаської міської територіальної громади стали міжбюджетні трансферти, які бюджет Черкаської міської територіальної громади за 2024 рік отримав в сумі 896,7 млн грн., що на 27,5 % більше ніж в 2023 році. Кошти трансфертів були спрямовані на реалізацію делегованих органам місцевого самоврядування державних повноважень. Проте, їх обсяг був недостатнім для повного покриття встановлених повноважень, що потребувало додаткового залучення коштів місцевого бюджету для забезпечення взятих зобов’язань в повному обсязі.
Воєнний стан та спричинені ним виклики зумовили ухвалення Черкаською міською територіальною громадою програм спрямованих на підтримку та забезпечення ЗСУ, ТРО, ДФТГ та інших напрямів, пов’язаних із забезпеченням громадського порядку, гарантуванням безпеки й обороноздатності; формуванням матеріального резерву; купівлею генераторів для забезпечення енергоресурсами діяльності бюджетних установ, фінансовою підтримкою військовослужбовців і членів їхніх сімей; підтримкою та забезпеченням потреб внутрішньо переміщених осіб та проведення інших притаманних цьому періоду видатків. З метою забезпечення в умовах воєнного стану стабільної роботи стратегічно важливих комунальних підприємств Черкаської міської ради – КПТМ «Черкаситеплокомуненерго», КП «Черкасиводоканал» та КП «Черкасиелектротранс», що забезпечують роботу критичної інфраструктури міста в галузі теплопостачання, гарячого водопостачання, водопостачання та водовідведення, здійснення пасажирських перевезень відповідно до їх функціонального призначення було здійснено часткове відшкодування витрат на здійснення їх господарської діяльності та поповнення статутного капіталу підприємств, що сприяло більш ефективній діяльності цих підприємств
Для своєчасного та оперативного реагування на потреби фінансового забезпечення заходів для відсічі збройної агресії російської федерації проти України та забезпечення національної безпеки України, її територіальної цілісності, територіальної оборони, захисту безпеки населення, надання гарантій, пільг і соціальних послуг мешканцям м. Черкаси, які захищали (захищають) державний суверенітет та незалежність України, членів їх сімей та членів сімей загиблих (померлих), зниклих безвісти чи полонених захисників державного суверенітету та незалежності України за рахунок бюджету Черкаської міської територіальної громади виділялися кошти на виконання заходів по Програмі підтримки Збройних Сил України на 2024-2025 роки в сумі 193,3 млн грн, Програмі протидії тероризму на території міста Черкаси на 2021-2025 роки в сумі 14,0 млн грн, Програмі забезпечення законності та профілактики правопорушень у місті Черкаси на 2022-2026 роки в сумі 13,7 млн грн, Міській цільовій програмі заходів та робіт з територіальної оборони м. Черкаси на 2022-2024 роки в сумі 41,5 млн грн, Програмі реалізації заходів цивільного захисту населення та території Черкаської міської територіальної громади на 2023-2026 роки в сумі 7,5 млн грн, Комплексній програмі соціальної підтримки захисників державного суверенітету та незалежності України і членів їх сімей – жителів м. Черкаси на 2022-2024 роки в сумі 9,7 млн грн, Міській програмі організації і сприяння приписці громадян до призовних дільниць, їх призову на військову службу та здійснення заходів, пов’язаних з мобілізацією у 2022-2024 роках в сумі 12,6 млн грн.
Протягом 2024 року Черкаською міською радою було затверджено 14 рішень про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 22 грудня 2022 року № 51-41 про бюджет Черкаської міської територіальної громади на 2024 рік. Уточнений обсяг бюджету Черкаської міської територіальної громади на 2024 рік за доходами визначено в сумі 5 162 665,3 тис. гривень, в тому числі доходи загального фонду – 4 644 481,0 тис. гривень та доходи спеціального фонду – 518 184,3 тис. гривень, у тому числі бюджету розвитку 337 449,1 тис. гривень. Обсяг витрат бюджету територіальної громади був визначений в сумі 5 273 401,4 тис. гривень, в тому числі по загальному фонду –3 709 529,4 тис. гривень та по спеціальному фонду – 1 563 872,0 тис. гривень. Збільшення обсягу витрат у порівнянні із затвердженим бюджетом на 593 274,5 тис. гривень відбулося за рахунок розподілу залишків коштів бюджету та надходжень додаткових трансфертів з держаного та обласного бюджетів.
Виконання бюджетних показників
Витрати
Видатки бюджету Черкаської міської територіальної громади з урахуванням внесених змін визначено в сумі 5 257 888,4 тис. гривень, з них видатки загального фонду – 3 692 194,7 тис. гривень, видатки спеціального фонду – 1 565 693,7 тис. гривень.
Касові видатки бюджету територіальної громади за 2024 рік склали 4 712 566,6 тис. гривень або 89,6 % від річних планових показників на 2024 рік, з них видатки загального фонду – 3 430 419,0 тис. гривень або 92,9 % від річних планових показників на 2024 рік, видатки спеціального фонду – 1 282 147,6 тис. гривень або 81,9 % від річних планових показників.
В цілому у 2024 році видатки за рахунок міжбюджетних трансфертів з Державного бюджету України та обласного бюджету склали 936 140,0 тис. гривень, що на 208 824,8 тис. гривень, або на 28,7 % більше ніж у 2023 році, з них видатки загального фонду – 585 456,2 тис. гривень, що на 33 938,3 тис. гривень, або на 6,2 % більше ніж у 2023 році, видатки спеціального фонду – 350 683,8 тис. гривень, що на 174 886,6 тис. гривень, або в 2 рази більше ніж у 2023 році.
Без урахування міжбюджетних трансфертів з Державного бюджету України та обласного бюджету видатки бюджету територіальної громади за 2024 рік становили 3 776 426,6 тис. гривень, з них видатки загального фонду – 2 844 962,8 тис. гривень, видатки спеціального фонду – 931 463,7 тис. гривень.
У порівнянні з аналогічним періодом 2023 року видатки зменшились на 312 663,5 тис. гривень або на 6,2 %, без урахування міжбюджетних трансфертів до бюджету Черкаської міської територіальної громади зменшились на 521 488,3 тис. гривень або на 12,1 %.
Витрати бюджету Черкаської міської територіальної громади за 2024 рік
тис. гривень
Показник | 2024 рік, план | 2024 рік, факт | темп приросту до 2023 року,% |
ЗАГАЛЬНИЙ ФОНД | |||
Видатки (з трансфертами) | 3 692 194,7 | 3 430 419,0 | -4,3% |
Кредитування усього, у тому числі: | 17 334,7 | 17 334,7 | -43,1% |
-надання кредитів з бюджету | 17 334,7 | 17 334,7 | -43,1% |
Фінансування | -934 951,6 | -1 087 913,5 | 62,2% |
СПЕЦІАЛЬНИЙ ФОНД | |||
Видатки (з трансфертами) | 1 565 693,7 | 1 282 147,6 | -10,9% |
Кредитування усього, у тому числі: | – 1 821,7 | -20 647,5 | Зменшилося в 2,6 раза |
-надання кредитів з бюджету | 86 981,6 | 37 074,6 | -27,6% |
-повернення кредитів з бюджету | – 88 803,3 | – 57 722,1 | Зменшилося в 3 рази |
Фінансування | 1 028 092,9 | 979 097,2 | -18,2% |
РАЗОМ | |||
Видатки (з трансфертами) | 5 257 888,4 | 4 712 566,6 | -6,2% |
Кредитування усього, у тому числі: | 15 513,0 | -3 312,8 | Зменшилося в 19 разів |
-надання кредитів з бюджету | 104 316,3 | 54 409,3 | -33,4% |
-повернення кредитів з бюджету | -88 803,3 | -57 722,1 | Збільшилося в 3 рази |
Фінансування | 93 141,3 | -108 816,2 | Зменшилося в два рази |
Рішенням Черкаської міської ради 22 грудня 2022 року № 51-41 № 34-34 (з урахуванням змін) визначено 15 головних розпорядників коштів бюджету Черкаської міської територіальної громади, яким встановлені бюджетні призначення для реалізації повноважень у відповідній сфері. Протягом бюджетного періоду головними розпорядниками були уповноважені на виконання бюджетних програм 56 розпорядників нижчого рівня та 53 одержувачі бюджетних коштів.
Видатки бюджету територіальної громади в розрізі головних розпорядників коштів
тис. гривень
Найменування головного розпорядника коштів | 2024 рік, план | 2024 рік, факт |
Департамент освіти та гуманітарної політики | 2 502 847,6 | 2 182 585,7 |
загальний фонд | 2 160 071,4 | 1 927 301,7 |
спеціальний фонд | 342 776,2 | 255 284,0 |
в т.ч. бюджет розвитку | 183 026,5 | 136 217,1 |
Департамент охорони здоров’я та медичних послуг | 367 674,0 | 346 909,8 |
загальний фонд | 197 668,4 | 196 312,4 |
спеціальний фонд | 170 005,6 | 150 597,3 |
в т.ч. бюджет розвитку | 170 005,6 | 150 597,3 |
Департамент соціальної політики | 713 118,0 | 605 803,6 |
загальний фонд | 341 448,6 | 336 141,5 |
спеціальний фонд | 371 669,4 | 269 662,1 |
в т.ч. бюджет розвитку | 370 714,9 | 265 502,2 |
Служба у справах дітей | 11 847,3 | 12 581,6 |
загальний фонд | 11 778,5 | 11 7746 |
спеціальний фонд | 68,9 | 807,0 |
в т.ч. бюджет розвитку | 68,9 | 68,9 |
Департамент житлово-комунального комплексу | 210 434,9 | 202 682,5 |
загальний фонд | 150 100,2 | 149 417,9 |
спеціальний фонд | 60 334,7 | 53 264,6 |
в т.ч. бюджет розвитку | 60 334,7 | 53 264,6 |
Управління інспектування | 14 208,5 | 12 804,3 |
загальний фонд | 14 208,5 | 12 804,3 |
Департамент архітектури та містобудування | 118 503,7 | 115 966,9 |
загальний фонд | 40 189,1 | 39 771,1 |
спеціальний фонд | 78 314,6 | 76 195,8 |
в т.ч. бюджет розвитку | 78 314,6 | 76 195,8 |
Управління державного архітектурно-будівельного контролю | 7 678,4 | 7 677,4 |
загальний фонд | 7 678,4 | 7 677,4 |
Департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології | 692 414,3 | 639 895,7 |
загальний фонд | 506 232,5 | 498 095,3 |
спеціальний фонд | 186 181,9 | 141 800,3 |
в т.ч. бюджет розвитку | 165 681,9 | 121 550,3 |
Управління інформаційної політики | 7 737,9 | 7 439,6 |
загальний фонд | 7 633,5 | 7 335,1 |
спеціальний фонд* | 104,4 | 104,4 |
в т.ч. бюджет розвитку | 104,4 | 104,4 |
Департамент економіки та розвитку | 193 962,3 | 174 776,5 |
загальний фонд | 49 226,8 | 43 759,9 |
спеціальний фонд | 144 735,5 | 131 016,6 |
в т.ч. бюджет розвитку | 144 735,5 | 131 016,6 |
Управління цивільного захисту | 273 691,8 | 271 380,2 |
загальний фонд | 86 135,9 | 85 005,9 |
спеціальний фонд | 187 555,9 | 186 374,3 |
в т.ч. бюджет розвитку | 187 555,9 | 186 330,5 |
Департамент управління справами та юридичного забезпечення | 66 200,3 | 65 723,4 |
загальний фонд | 66 200,3 | 65 723,4 |
Департамент «Центр надання адміністративних послуг» | 29 507,4 | 29 463,9 |
загальний фонд | 29 507,4 | 29 463,9 |
спеціальний фонд | 123,8 | |
Департамент фінансової політики | 24 115,3 | 19 834,4 |
загальний фонд | 24 115,3 | 19 834,4 |
Витрати бюджету Черкаської міської територіальної громади за економічною класифікацією
тис. гривень
Статті видатків | 2024 рік, план | 2024 рік, факт | Темп приросту до 2023 року, % | |
Оплата праці і нарахування на заробітну плату | 1 941 924,8 | 1 799 967,6 | 12,2 % | |
Медикаменти та перев’язувальні матеріали | 548,0 | 448,7 | 134,7 % | |
Продукти харчування | 296 796,2 | 225 872,5 | 42,4 % | |
Оплата комунальних послуг та енергоносіїв | 265 813,4 | 216 829,8 | 19,2 % | |
Соціальне забезпечення | 277 968,0 | 267 785,2 | 34,9% | |
Оплата поточних видатків бюджетних установ, а саме послуг, придбання матеріалів і предметів та інших видатків | 456 751,7 | 423 176,5 | -7,4 % | |
Надання субсидій, дотацій, поточних трансфертів юридичним особам | 547 605,9 | 535 648,1 | 1,3% | |
Поточні трансферти органам державного управління інших рівнів | 66 423,3 | 65 894,8 | -87,7% | |
Капітальні видатки | 1 404 057,3 | 1 176 943,4 | -11,7 % | |
Кредитування | 15 513,0 | -3 312,8 | -105,3% |
На реалізацію міських програм, затверджених Черкаською міською радою, направлено 2 413 838,5 тис. гривень або 86,8 % від річних планових показників бюджету територіальної громади на 2024 рік. У порівнянні з 2023 роком видатки зросли на 543 009,0 тис. гривень або на 29,0 %.
Капітальні видатки бюджету розвитку за 2024 рік склали 1 137 759,5 тис. гривень або 83,6% від річних планових показників на 2024 рік.
Протягом 2024 року забезпечено своєчасне фінансування захищених видатків бюджету.
Надання кредитів
У 2024 році з бюджету Черкаської міської територіальної громади надані кредити в загальній сумі 18 546,3 тис. гривень, у тому числі в рамках реалізації:
– Програми пільгового житлового кредитування учасників антитерористичної операції/операції об’єднаних сил і бійців-добровольців, які брали участь у захисті територіальної цілісності та державного суверенітету на Сході України та членів їх сімей в м. Черкаси на 2021 – 2025 роки, затвердженої рішенням міської ради від 25.11.2020 № 2-6405, надано 12 пільгових кредитів відповідним категоріям населення на придбання житла в сумі 15 601,2 тис. гривень;
– Програми молодіжного житлового кредитування у м. Черкаси на 2023-2027 роки, затвердженої рішенням міської ради від 26.01.2023 №35-22, надано 6 кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на придбання житла в сумі 2 945,1 тис. гривень.
Гарантований борг
Станом на 31 грудня 2024 року гарантований борг становив 138 234,3 тис. гривень, у тому числі за інвестиційними проектами:
– «Модернізація водопровідних та каналізаційних насосних станцій» в рамках спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Розвиток міської інфраструктури» – 35 157,0 тис. гривень;
– «Ефективне використання енергоресурсів у місті Черкаси» – 103 077,3 тис. гривень.
За проектом «Модернізація водопровідних та каналізаційних насосних станцій» в рамках спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Розвиток міської інфраструктури», що реалізується КП «Черкасиводоканал», у 2024 році з бюджету Черкаської міської територіальної громади були здійснені платежі, пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань, на суму 35 863,0 тис. гривень. Заборгованість перед бюджетом Черкаської міської територіальної громади погашена частково та станом на 01.01.2025 склала 17 840,1 тис. гривень.
За проектом «Ефективне використання енергоресурсів у місті Черкаси» у 2024 році платежі, пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань не здійснювались, що обумовлено самостійним виконанням КПТМ «Черкаситеплокомуненерго» своїх зобов’язань за кредитом, залученим з метою реалізації цього проекту. Зобов’язання виконано своєчасно та у повному обсязі.
Фінансування
За 2024 рік бюджет міської територіальної громади виконаний з перевищенням надходжень над витратами у сумі 108 816,2 тис. грн, при планованому перевищенні витрат над надходженнями у розмірі 93 141,3 тис. грн. В тому числі по загальному фонду бюджет виконаний з перевищенням надходжень над витратами в сумі 1 087 913,5 тис. грн, (при плані в сумі 934 951,6 тис. грн), у зв’язку із збільшенням залишку коштів бюджету Черкаської міської територіальної громади на суму 111 206,09тис. грн, передачею коштів із загального фонду бюджету до бюджету розвитку в сумі 1 005 239,4 тис. грн. На 01.01.2025 року залишок коштів загального фонду бюджету Черкаської міської територіальної громади склав 157 929,6 тис. грн.
По спеціальному фонду бюджет міської територіальної громади виконаний з дефіцитом в сумі 979 097,2 тис. грн (при планованому дефіциті у сумі 1 028 092,9 тис. грн), який виник у зв’язку із збільшенням на кінець звітного періоду залишків коштів на рахунках бюджетних установ на 2 727,9 тис. грн, зменшенням залишку коштів бюджету Черкаської міської територіальної громади у сумі 5 117,8 тис. грн. Забезпечення виконання витратної частини відбулося за рахунок передачі коштів із загального фонду бюджету до бюджету розвитку у сумі 1 005 239,4 тис. грн.
Відповідно до рішень Черкаської міської ради від 23.12.2023 № 51-41 «Про бюджет Черкаської міської територіальної громади на 2024 рік (2357600000)» та від 22.12.2023 № 51-12 «Про розміщення тимчасово вільних коштів бюджету Черкаської міської територіальної громади на вкладних (депозитних) рахунках у банках у 2024 році» департаментом фінансової політики було проведено конкурс щодо визначення установи банку для розміщення тимчасово вільних коштів бюджету громади на депозитах з подальшим поверненням таких коштів до кінця поточного бюджетного періоду та шляхом придбання державних цінних паперів.
Незважаючи на наявність законодавчих підстав щодо розміщення коштів на вкладних (депозитних) рахунках (ч. 8 ст. 16 Бюджетного кодексу України), своєчасно укладеного договору банківського вкладу з АТ «Державний експортно-імпортний банк» та наявності значних залишків коштів на рахунках бюджету, протягом 2024 року тимчасово вільні кошти бюджету Черкаської міської територіальної громади не розміщувалися на депозитних рахунках в зв’язку з не виконанням платіжних документів щодо розміщення тимчасово вільних коштів бюджету територіальним органом казначейства. На звернення департаменту фінансової політики щодо пояснення причин невиконання платіжних документів та забезпечення їх негайної оплати Управлінням Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області повідомлено, що органи Казначейства здійснюють платежі з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка у відповідній черговості. Платежі щодо розміщення тимчасово вільних коштів бюджету на депозитному рахунку відносяться до підпункту 3 пункту 19 порядку № 590 від 09 червня 2021 року «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України.
Відповідно до рішень Черкаської міської ради від 23.12.2023 № 51-41 «Про бюджет Черкаської міської територіальної громади на 2024 рік (2357600000)» та від 18.10.2018 №2-3674 «Про розміщення тимчасово вільних коштів бюджету міста шляхом придбання державних цінних паперів» департаментом фінансової політики, відповідно до вимог законодавства, з АТ «Державний експортно-імпортний банк» було укладено договір про обслуговування рахунку в цінних паперах. Враховуючи, що випуск та розміщення державних цінних паперів (військових облігацій) в 2024 році здійснювався з терміном обігу що перевищував бюджетний період, а саме 1,6 роки та 1,7 років, 2 роки та 2,6 роки, з метою збереження платоспроможності бюджету Черкаської міської територіальної громади та запобіганню виникнення кредиторської заборгованості за коштами місцевого бюджету, розміщення тимчасово вільних коштів бюджету шляхом придбання державних цінних паперів протягом 2024 року не здійснювалося.
Звіт про виконання бюджету Черкаської міської територіальної громади за 2024 рік затверджений рішенням Черкаської міської ради від 04.02.2025 № 73-20, з інформацією включеною до звіту можна ознайомитись на офіційному сайті Черкаської міської ради (https://cherkasy-rada.gov.ua )